فلسفه رویش موهای زائد بدن

shobahatdini

شبهات بروز دین اسلام

فلسفه رویش موهای زائد بدن

مهدی صیادی
shobahatdini شبهات بروز دین اسلام

فلسفه رویش موهای زائد بدن

 #فلسفه_رویش_موهای_زائد_بدن

 
#پرسش
 
فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به #گرفتن آنها باشد آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود 
 
 
#پاسخ
 
گرفتن موهای زائد بدن خصوصا موهای زائد زیر شکم و زیر بغل مورد توصیه و تاکید روایات #متعددی قرار گرفته است ؛
 
وسائل الشیعه ج2 ص66 باب 29_30_31
 
حلیه المتقین ، ص93
 
اما فلسفه رویش این موهای زائد در چه چیزی است ؟ در روایات اسلامی برای این سوال دو #فلسفه بیان شده است ؛
 
فایده بهداشتی آن در این است که  رویش و سپس گرفتن موهای زائد  ، موجب دفع بسیاری از سموم بدن می شود و دیگر آنکه ، محل موهای زائد به دلیل رطوبت ، در معرض آلودگی است و شستشوی محل های مذکور ،سبب بهداشت بدن می شود .
 
فائده اخلاقی هم دارد زیرا انسان را مشغول به امور پست و گرفتن موهایی زائد می کند که این می تواند مقداری از تکبر و #غرور انسان را کاهش داده و انسان را متذکر به ضعف و ناتوانی خود کند .
 
 
مفضّل مى ‏گويد: به امام صادق عليه السّلام  عرض كردم چه مى‏ شد اگر خداوند ، موهای زائد را خلق نمی کرد  تا آدمى به اصلاح و كوتاه كردن نيازمند نباشد ؟
 
امام عليه السّلام فرمود: خداوند متعال در اين كار، نعمتهايى نهاده كه آدمى از آنها آگاه نيست تا سپاس گويد. آگاه باش ، دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان #خارج مى‏ گردد؛ از اين رو به انسان فرمان داده شده كه هر هفته با نوره ماليدن و مو تراشيدن و كوتاه كردن ناخنها به اين كار اقدام كند. اين كار باعث مى‏ شود كه موى و ناخن با شتاب بيشترى برويند و دردها و بيماريها را سريعتر خارج كنند. اگر شخص چنين نكند، رشد آنها كوتاه و اندك مى‏ شود، در نتيجه، دردها در بدن مى‏ ماند و بيماريهاى مختلف پديد مى ‏آيد.
                       
نيز از رويش مو در چند جاى بدن كه وجود آن براى انسان مايه رنج و زيان است جلوگيرى شده ،اگر مو در ديدگان مى‏ روييد آيا آدمى نابينا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ روييد آيا خوردن و #آشاميدن انسان دشوار و بى ‏لذّت نمى‏ گشت؟ اگر در كف دست رشد مى ‏كرد آيا انسان از لمس درست اشيا و انجام برخى از كارها باز نمى‏ ماند؟ يا اگر بر فرج زن و يا آلت مرد مى‏ روييد آيا لذّت مجامعت از اينان نمى‏ گرفت؟ پس نيك بنگر كه چگونه در جايى كه سود و مصلحتى در كار نيست نروييده. اينها مخصوص انسان نيست، بلكه در چهارپايان و درندگان و ديگر حيوانات توليد مثل‏ كننده نيز چنين است؛ از اين رو با اينكه بدن آنها از مو پوشيده است و ليكن اين مناطق، دقيقا به خاطر آنچه كه ذكر شد، مويى بر آنها نيست. نيك انديشه كن كه چگونه آفرينش از هر خطا، زيان و ناهماهنگى به دور است و يكسره حكمت و تقدير است و #مصلحت و سود.
 
اصحاب «مانى» و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مى‏ رويد، مو نيز در اين جايها رشد مى‏ كند. آيا نمى‏ بينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مى‏ شود كه [گذشته از تدابير الهى‏] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه‏ آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به #سرگرميهاى گمراه‏ كننده و بيكارى پرهيز نمايد.
 
 
شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 67

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 28 دی 1398 | 22:53 | نویسنده : مهدی صیادی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.